המגמה מיועדת לתלמידות/ים שהעולם בשבילן הוא מקור השראה ויצירה ומשחק, ושמחת החיים שלהן/ם היא מדבקת ופותחת עיניים ולב…
הרכב הבגרות – 5 יחידות במגמת אמנות:
• 3 יחידות עיוניות שמעודדות את התלמיד/ה לצאת לחקר עצמי בשילוב ההיסטוריה הנפלאה של היצירה האמנותית לאורך הדורות.
• פרויקט אמנות – תערוכת גמר עם תיק עבודות וקטלוג שמאפשר לכל אחת/ד להביא לידי ביטוי את האני מאמינ/ה שלו/ה.
סה”כ- 5 יחידות
מטרות המגמה:
• לחנך ולגדל אמניות/ים צעירות/ים, אוהבי/ות אדם וסביבה.
• לחנך לאהבת אמנות ותרבות – להיות צרכני/ות תרבות סקרנים וביקורתיות.
• לחנך למודעות פוליטית ואזרחית.
שיעור עיוני – תולדות האמנות: 3 יחידות בגרות
• בכיתה י’ נלמד את שפת האמנות ונקנה לתלמיד מיומנויות בסיסיות של התבוננות וניתוח יצירות אמנות: פוליטיות, חברתיות, אישיות, ציבוריות ודתיות. התלמיד יכיר את ביטויי האמנות של העולם המודרני.
• בכיתות י”א-י”ב נלמד אמנות מודרנית ואמנות ישראלית תוך יצירת קשר לחוויות אישיות, לתמורות ולאירועים פוליטיים חברתיים ותרבותיים שהשפיעו מבחינה רעיונית על האמנות. השיעורים נערכים בליווי שקופיות של יצירות אמנות, סרטים ותרגילים חווייתיים. במהלך השנה נבקר במוזיאונים בארץ וניפגש עם אמנים אורחים.
לימודי תולדות האמנות דורשים סקרנות, יצירתיות ויכולת התמודדות עם מקצוע רב מלל.
סדנת אמנות פלסטית 2 יחידות בגרות:
צוות מורות המגמה, ביחד עם התלמידות/ים שאוהבות/ים ליצור יטפח את העשייה האמנותית להיות משמעותית ומלאת חיים. מטרת הסדנא היא טיפוח ועידוד לסקרנות ולתגובה לצד ביטוי אמנותי אישי.
בעולם בו אנו חיים, אנו מאמינות כי פיתוח מיומנויות של האמנות הפלסטית הוא חשוב ביותר ואף הכרחי – רישום, ציור בצבע, פיסול והדפס, וידיאו ארט, בנייה, תליית תערוכות, עבודה עם חומרים שונים ומגוונים – נשתמש בכל אלו על מנת להעשיר את סביבתנו ואת חברותינו.
נלמד כיצד להעלות רעיונות, ליצור שאלות, להעביר מסרים ולפתח ביקורת עצמית וחברתית.
אז למה בעצם תיאטרון? מה, אני אהיה שחקן/ית?
״יצירה היא אפשרות של מגע באינסוף. לא האינסוף המתמטי ולא הפילוסופי — אלא האינסוף האנושי. כלומר, אינסוף פניו של האדם. אינסוף נימי נפשו, אינסוף ..דעתו ודעותיו, יצריו, תעתועיו, קטנותו וגדולתו, כוח יצירתו, כוח ההרס שבו, אינסוף צירופיו״. (דוד גרוסמן/במסגרת נאום קבלת פרס הסובלנות).
עוד על המגמה ניתן לקרוא בקישור הזה
לימודי מגמת התיאטרון בגימנסיה העברית “הרצליה” הם לימודי 5 יחידות בגרות המשלבים לימודים מעשיים לצד לימודים תיאורטיים. כחלק מלימודי המגמה, תלמידי המגמה לומדים לנתח מחזות וטקסטים תיאטרוניים, צופים בהצגות. במסגרת המגמה התלמידים נחשפים ליוצרים ואמנים, חווים ומתנסים בסדנאות תיאטרון, תנועה וקול, סמינרי תיאטרון וכמובן צופים בהצגות ממגוון תיאטראות בארץ.
“אני מאמין” של מגמת התיאטרון:
* לטפח ולהצמיח אנשי רוח ובוגרים יוצרים ויצירתיים.
* לאפשר ביטוי לרעיונות, דעות ורגשות דרך יצירה ואמנות.
* לטפח בוגרים מתבוננים. קשובים. חושבים. ביקורתיים. אמפטיים. מחוברים לעצמם.
* לטפח בוגרים שיכולים להתנהל ולהתמודד בתוך דינמיקה קבוצתית. להיפתח לחברים חדשים. לעבוד בצוות. להתמודד עם רגעי לחץ ומשבר.
* לטפח בוגרים בעלי גמישות מחשבתית המסוגלים להתבונן על המציאות מנקודות מבט שונות ולראות את האחר.
מגמת צילום בגימנסיה העברית ״הרצליה״, מאפשרת לתלמידיה ללמוד לימודי אמנות חזותית, תוך שימת דגש על עבודה והתנסות בפרקטיקות צילומיות שונות. במהלך הלימודים במגמה מתקיים דיאלוג משמעותי ברמה המקצועית והרגשית בין התלמידים והמורים. במגמה מלמדים מורים – אמנים, פעילים בשדה האמנות העכשווית, התופסים את האמנות בכלל והצילום בפרט ככלי נפלא להתבוננות במציאות ולביטוי אישי משמעותי.
הלימודים מורכבים מ- 5 יחידות לימוד; 2 יחידות סטודיו מעשי בהן לומדים ומתנסים במגוון טכניקות מעולמות השונים של הצילום: צילום תיעודי, צילום אופנה, צילום בסטודיו, הדפסה בחדר חושך, פוטושופ ועיבוד תמונה ואמנות וידיאו.
3 יחידות עיוניות בהם עוסקים בתקופות שונות בתולדות האמנות והשפעתן. התכנים במגמה עוסקים ונוגעים בנושאים חברתיים, סביבתיים ומגדריים, תוך התבוננות ביצירות אמנות רלוונטיות והקשרים לאמנים ואמניות מתולדות האמנות ולאמנות עכשווית ופורצת דרך.
במהלך הלימודים מתקיימים ביקורי סטודיו אצל אמנים ואמניות הפותחים פתח להכרות והבנה של תהליכי העבודה, החשיבה והיצירה. ביקורים במוזיאונים וגלריות אשר מארחות את התלמידים לשיחות עם אוצרים ואמנים.
הלימודים במגמה הם תלת-שנתיים, כאשר כיתה י’ מיועדות ללימודי יסוד שבהם מוקנים הכלים הטכניים, המעשיים, התיאורטיים והתוכניים הנוגעים לצילום. שנה זו תוקדש לבניית תשתית רעיונוית, הכרות עם השפה הצילומית, מיומנויות טכניות והקניית הרגלי עבודה. בשנה זו יושם דגש על עידוד הדחף והיוזמה האישיים בעבודה עצמית ובתרגילים שיובאו בפני התלמידים במטרה לפתח את יכולת האלתור והחשיבה המופשטת.
בכיתה י״א יעמיקו התלמידים את לימודיהם, הן בפן הטכני והן בפן התוכני. במסגרת הלימודים המעשיים, ימשיכו התלמידים ללמוד ולהרחיב את סט הכלים שלהם במסגרת שיעורי צילום מבויים בסטודיו, שיעורי וידיאו ושיעורי פוטושופ. זאת לצד עבודה על פרוייקט צילום אישי ארוך טווח ופרויקט חקר אמן, במהלכו יבחרו התלמידים אמן יחקרו את יצירתו ויצרו יצירה משלהם המתכתבת עם האמן אותו בחרו.
כיתה י״ב, תוקדש ברובה לעבודת הגמר ולהעמקה בנושא נבחר מתולדות האמנות. במהלך השנה יתאפשר לכל תלמיד לעסוק בתחום ובנושא נבחר, לחקור אותו, להעמיק בו ולגבשו לגוף עבודות. כיתה י״ב מתאפיינת בעבודה עצמאית ונטילת אחריות על תהליכי העבודה. עבודותיהם של התלמידים בשנה זו יתגבשו לתערוכת סיום שבה יוצגו עבודות נבחרות מתוך פרויקט הגמר של כל תלמיד ותלמיד.
קולנוע – כי החיים שלנו הם סרט
מגמת קולנוע בגימנסיה מאפשרת לכל תלמיד.ה להביא לידי ביטוי את יכולותיהם בתחום הכתיבה, בימוי, צילום, הפקה ועריכה וכן מעודדת עבודת צוות, חשיבה ועשייה חברתית.
במהלך שנות לימודיהם במגמה נחשפים התלמידים לנושאים שונים בקולנוע כמו:
קולנוע תיעודי, קולנוע עולם, מאפיינים צורניים, תמטיים ונרטיביים של הסרט התיעודי, קולנוע בהקשר חברתי-פוליטי-כלכלי והיסטורי, יחסי קולנוע ואמנויות אחרות.
תוכנית הלימודים בקולנוע מעשי, מביאה הלכה למעשה את נושאי הלימוד העיוניים לידי ביטוי.
התלמידים מתנסים בצילום, הפקה, בימוי ועריכה. זאת תוך כדי עבודה בקבוצות ובשיתוף פעולה החיוני ליצירה הקולנועית.
במהלך לימודיהם יוצרים סרטי חצי גמר בכתה י”א ופרוייקט גמר בכתה י”ב.
מס’ יחידות וחלוקה שנתית:
5 יחידות לימוד לבגרות הנלמדות בכיתה י”א וי”ב. במהלך כיתה י’–י”א, התלמידים ישלימו 30% מהלימוד וההערכה במסגרת הוראה המשלבת ניתוח טקסט קולנועי ועבודה על פרוייקט חצי גמר. 70% נוספים הכוללים פרוייקט גמר ולימודים עיוניים יילמדו במקביל ובהמשך ועליהם יבחנו התלמידים בבחינת בגרות מעשית ועיונית.
“המצב בשוק”:
בוגרי המגמה משתלבים בתפקידים שונים בצבא, צילום, עריכה, וביחידת ההסרטה של צה”ל.
לאחר השחרור רבים ממשיכים ללמוד קולנוע בארץ ובחו”ל ומשתלבים בתעשיית הקולנוע.
מסלול הלימודים של מגמת המוזיקה מתחיל בכיתה י’, והוא כולל תהליך למידה, יצירה וחקירה של תחום המוזיקה.
המסלול מתפרש על פני שלוש שנים והוא כולל שיעורי ‘תורת המוזיקה’ בהם לומדים התלמידים את השפה התיאורטית של המוזיקה (מרווחים, סולמות, סימני התק, אקורדים וכו’), שיעורי ‘פיתוח שמיעה’, שיעורי ‘תולדות המוזיקה’ (מתקופת ימי הביניים עד למוזיקה של המאה ה -21) שיעורי ‘הלחנה וכתיבה’, ‘קומפוזיציה’ ומפגשי נגינה בהרכבים.
תלמידי המגמה לוקחים חלק באירועי בית הספר כנגנים בהרכב, ובמקביל יוזמים ומשתתפים באירועי המגמה כיוצרים וכמבצעים (ערבי מגמה, קונצרט תלמידים, ערבי הלחנה וכו’).
המגמה שמה לעצמה כמטרה לתת דגש על הרובד היצירתי כך שבשנתיים הראשונות (כיתות י וי’א) כל התלמידים מתנסים בכתיבה והלחנה של שירים. בשנתם האחרונה (כיתה י”ב) התלמידים מתנסים בכתיבה קלאסית ויוצרים מוזיקה כתובה באמצעות תוכנת התיווי (Musescore).
מסלול הלימודים הוא בהיקף של 5 יח”ל וכולל כ 7 שעות שבועיות בכל שנה.
עינן פרל – מנהל המגמה ומורה לקומפוזיציה, כתיבה והלחנה
אידו רונן – מורה לתולדות המוזיקה ותורת המוזיקה
אריאל פוליאקוב – מורה להרכבים
“תכנון ערים אינו “למבוגרים בלבד”. ילדים בכל גיל יכולים להבין את ההכרח בתכנון טוב יותר, בטוח יותר ונוח יותר של העיר. רק אילו יבינו זאת, באופן בסיסי כפי שהם מבינים את ה -א’ ב’, אזי נוכל לקוות שהערים שלנו יהיו לבית בריא ומאושר, לנו, לילדינו ולילדיהם של ילדינו”. לורנס מ. אורטון, מזכיר הוועדה לתכנון עירוני, עיריית ניו יורק, 1937, כהקדמה לספרון הילדים המאויר, “ה-א’ ב’ לתכנון ערים”. (לקוח מאתר האינטרנט של המיזם החינוכי ABCity)
מגמת ‘אדריכלות וסביבה’ החלה לפעול בשנת 2022, כיוזמה ראשונה בארץ.
הלימודים במגמה מתחילים בכיתה י’, והינם בהיקף של 5 יח”ל לבגרות.
בתקופת הלימודים בתיכון, מתעצבים האופי ותפיסת העולם של התלמיד והתלמידה.
הלימודים במגמת ‘אדריכלות וסביבה’ הם חלק חשוב בתהליך זה.
הלימודים במגמה מקנים בסיס רעיוני ומעשי למקצוע האדריכלות והתכנון המרחבי ויכולת לתכנון מושכל ואחראי בהיבטי סביבה וחברה. תכנון המושתת על חשיבה, דמיון, יצירתיות, יוזמה, תעוזה, ביקורתיות וענווה. זאת במטרה לפתח בקרב התלמידות והתלמידים חשיבה עצמאית תוך אימוץ עמדות, דעות עצמאיות ועולם ערכים אשר מממשים אחריות אזרחית ואחריות לשלום ולעתיד כדור הארץ.
המגמה משלבת לימודים עיוניים עם לימודים באופן התנסותי – חווייתי:
הלימודים העיוניים מתבססים על הקניית ידע תיאורטי רלוונטי, ועל חקר הסביבה הבנויה ופיתוח מודעות אליה ולתכנונה, יכולת התבוננות והבנת המרחב בו אנו חיים, מנקודת המבט של מגוון המשתמשים, ותוך הפנמת הזכות והאחריות על המרחב. לימוד הרקע לתחום הינו בראייה רחבת אופקים, הכוללת הבנה של ההקשרים הסביבתיים-אקולוגיים והומאניים-חברתיים.
בפן ההתנסותי – חווייתי רוכשים התלמידים כלי תכנון וטכניקות מקצועיים פרקטיים וטכנולוגיים למימוש הפרויקט האדריכלי בפועל, בשרטוט ידני והכרה בסיסית של תוכנות מחשב, ובתלת ממד – מודלים פיזיים.
במקביל, מקנים הלימודים במגמה מיומנויות וכלים חשובים ורלוונטיים בעידן הנוכחי במגוון עיסוקים רחב, בו יתכן שיבחרו התלמידים והתלמידות בהמשך דרכם: עבודה בצוות ובשיתוף פעולה, גיבוש רעיון, הצגת עמדה מנומקת והגנה עליו, עמידה מול קהל, פיתוח יכולות הבעה במלל (בעל פה ובכתב).
תכנית הלימודים במגמה:
הלימוד בפועל כולל שש שעות למידה שבועיות, בכל שנה:
● שיעורים עיוניים, אשר מקנים את הידע הבסיסי באדריכלות.
● לימוד וחקר עצמאיים, בכיתה, בסטודיו ו”בשטח” – בבית כמו גם בעיר כמרחב למידה, בהכוונת מנחים מהצוות המלמד וכן מנחים אורחים מעולמות הפרקטיקה, הרוח והאקדמיה באדריכלות, אשר אף שותפים לצוות ההיגוי למגמה.
● תכנון תיאורטי, קונספטואלי ומעשי – התנסותי וחווייתי באולפן (“סטודיו”) ביחידים, בזוגות ובקבוצות קטנות, בליווי מנחים אישיים, והגשת פרויקטים בפורום הקבוצתי ומול אורחים מהתחום המקצועי.
● סדנאות ומפגשים ממוקדים וסיורים בפרויקטים נבחרים, במוזיאונים, בסינמטק ובסביבות עירוניות/בנויות/ פתוחות.
● צפיה “אקטיבית” בהגשות סוף סמסטר וסוף שנה במוסדות האקדמיים: אוניברסיטת ת”א / טכניון / בצלאל.
הסילבוס בשנה הראשונה כולל ארבעה קורסים:
מבוא לאדריכלות – יסודות ועולם מושגים באדריכלות
טכניקה, הבעה ושפה אדריכלית
אמנות לאדריכלים
סטודיו – תכנון והצגת פרויקטים בלמידה בהתנסות חוויתית, בלמידה עצמאית ובעבודת צוות, בהנחיה אישית וקבוצתית.
מורי המגמה:
מורי המגמה בשנת הלימודים הראשונה:
אדריכלית נוף (סא”ל במיל’) עירית רון וקסלר, עוסקת בניהול הבניה ובעלת רקע מעשי בתכנון, סטטוטוריקה ורישוי – ראש המגמה, מורה לקורס “יסודות האדריכלות” ומנחה בסטודיו (אולפן).
אדריכל אודי כסיף, שותף במשרד אדריכלים “מייזליץ כסיף רויטמן”, יוזם האמנה לאיכות האדריכלית והתכנונית בישראל – מוביל הסטודיו.
אדריכל רונן לנדס, שותף במשרד אדריכלים ועיצוב פנים ומורה בסטודיו B6 – קורס “טכניקה והבעה אדריכלית”.
גב’ עדי אנגלמן, עורכת, אוצרת וחוקרת אמנות – קורס “אמנות לאדריכלים” ומנחה בסטודיו.
אדריכלית לי ירדן, בוגרת הגימנסיה הרצליה, אדריכלית פעילה וראש צוות תכנון עירוני במשרד
אמיר מן – עמי שנער. מנחה בסטודיו.
למי מתאימה המגמה ותנאי הקבלה:
המגמה מיועדת לתלמידות ולתלמידים יצירתיים, סקרנים, בעלי רצון ללמוד ובעלי חשיבה מקורית, יוזמים ובעלי מוטיבציה גבוהה ורצון למעורבות סביבתית וחברתית במרחב הבנוי הקיים ולהשפיע על תכנונו ועל עתידו. במגמה אנו מעודדים את התלמידים והתלמידות לפקוח את העיניים ולהתבונן, לחקור, ומתוך אלה – לפעול, לטובת עתיד המרחב הפיזי. מרחב בו חיים אנשים שונים בעלי צרכים ורצונות שונים, אוכלוסיות וקהילות שונות. זאת תוך לימוד תהליכים חברתיים וסביבתיים, התחשבות בסביבה הקיימת וכבוד לשימור ערכיה הקיימים, בראיית עבר – הווה – עתיד.
התכנית הינה בהיקף 5 יח”ל, במטרה לעודד את התלמידות והתלמידים להשתלב במקביל במגמה נוספת, דבר אשר תורם לראייתנו להרחבת האופקים בשלב זה בחיי התלמידה והתלמיד, ומועיל ומפרה את הבסיס הלימודי של המקצוע, אשר נדבך חשוב בו הוא ההיכרות עם מגוון תחומי דעת מעולמות שונים.
הלימודים במגמה דורשים התמדה והשקעת זמן עבודה מעבר לשעות הלימודים הפורמליות
דרישות הסף לקבלה למגמה הן:
א. מעבר מבדק בו נבחנת התאמה ללימודים במגמה. המבדק כולל שאלות ותרגילים הבוחנים את הבגרות, היצירתיות, המקוריות והסקרנות, יכולת ההתבוננות והאבחנה, וכן את הראיה המרחבית.
ב. לימודי מתמטיקה בהיקף של 4 יח”ל לפחות
ג. ראיון אישי במידת הצורך
פרטים ליצירת קשר:
עירית רון – ראש המגמה
iritron@taded.org.il | 052-9201125